Tvorba web stránky – ako na to?

Prezentácia vo virtuálnom priestore formou štýlovej web stránky je veľkou výhodou. Okrem zvýšenia dôveryhodnosti a povedomia o značke je to tiež veľká príležitosť pre zisk nových klientov. To platí pre biznis prakticky v ktorejkoľvek oblasti.

Funguje to však aj obrátene. Neprofesionálne spracovaná web stránka môže potencionálnych klientov odradiť. To možno poznáte aj z vlastných skúsenosti – ak si pozriete dve rozličné web stránky dvoch poskytovateľov rovnakej služby, pravdepodobne sa ozvete tomu, kto na vás zapôsobí profesionálnejším dojmom. Teda, pokiaľ je pre prioritou kvalita.

Pritom zlá kvalita spracovania web stránky nemusí nutne znamenať, že jej majiteľ poskytuje menej profesionálne služby ako jeho konkurent, ktorý si dal záležať. Jednoducho sa zle odprezentoval a pripravil sa tak o zákazníka.

V tomto článku vám poradíme, ako postupovať pri tvorbe web stránky a zároveň sa vyhnúť tomuto neželanému efektu.

Možnosti tvorby web stránky

Pozrime sa teda na to, aké možnosti sa ponúkajú, keď sa rozhodneme pre tvorbu web stránky.

Sami a zadarmo

OK, snažíme sa šetriť. Na internete nemusíte dlho hľadať, aby na vás vyskočili ponuky typu “Vytvorte si vlastný web zdarma” alebo “Web stránka za 5 minúť”. Tieto služby v princípe nie sú zlé a naozaj ponúkajú možnosť tvorby web stránky zdarma. Teda, “zdarma”.

Kľúčovou otázkou, na ktorú si pri zvažovaní tejto možnosti musíte odpovedať, je: “Ako vážne to so svojou stránkou myslím?”

Musíte sa rozhodnúť, či svoju novo vznikajúcu web stránku považujete za perspektívny projekt, ktorý by mal dlhodobo prinášať “ovocie”, alebo ide len o chvíľkovú potrebu byť na internete.

Prečo pri tvorbe seriózneho webu povedať nie službám zadarmo

Zadarmo je len obmedzený balík služieb. Tento balík poskytuje zanedbateľný priestor na serveri – čiže na váš web zdarma veľa obsahu nepridáte.

cennik

Nemôžete si zvoliť vlastnú doménu. Povedzme že ste vlastníkom Kaderníctva Irena. Ak by ste chceli doménu kadernictvoirena.sk, v balíku zdarma máte smolu. Musíte sa zmieriť s neželanou príponou poskytovateľa danej služby.

doména Z pohľadu potencionálneho klienta môže byť aj táto neochota investovať do platenej domény a hostingu (okolo 40€ ročne) faktorom, ktorý ho odradí.

Na vašom webe sa môže objaviť nechcená reklama. Vy za ňu nedostanete nič, niekto ju však zaplatil. Preto “zdarma”.

Napriek týmto nevýhodám je možné, že pre určité účely a pri nedostatočnom rozpočte je aj toto riešenie postačujúce.

Nízko rozpočtové riešenie – po známosti, študenti, susedia

Toto je tiež možnosť. Kvalita výsledku závisí od zručností vašich známych. Pravdepodobne vás to už bude niečo stáť, preto treba zvážiť spoľahlivosť daného tvorcu, rýchlosť procesu a cenu v pomere k profesionálnym službám agentúry.

Pri tvorbe web stránky je nutné myslieť aj na neskoršiu správu webu a prípadne zmeny, ktoré budú potrebné.

Webová stránka od profesionálnej agentúry

Riešenie, ktoré by pri rozumnom výbere agentúry malo priniesť najistejšie výsledky v podobe kvalitného webu a vašej spokojnosti. Nebude to “zadarmo”, ale pri tvorbe niečoho, čo bude roky reprezentovať vaše podnikanie, prípadne vašu osobu, stojí za zváženie, či práve tu chcete šetriť.

Pritom web stránky sú v dnešnej dobe cenovo dostupné. Záleží samozrejme od vašich požiadaviek a náročnosti prevedenia. Faktom je, že kvalitný a profesionálny web vás môže stáť už zopár stoviek. V porovnaní s cenou ostatných marketingových služieb to naozaj nie je veľa.

Pre lepšiu predstavu sme pripravili ukážkový cenník rôznych druhov reklamy. Uvedené ceny pochádzajú priamo z cenníkov poskytovateľov jednotlivých služieb.

Reklamný spot v rádiu (len tvorba!) Reklama v regionálnych novinách (1/2 A4) Billboard Polep auta (logo, text, obrázok)
od 350 € 470 € 130 €/mesiac od 100 € (celolep 500 €)

V porovnaní s týmito druhmi reklamy má web stránka dve hlavné výhody:

  1. Trvácnosť – web vám ostane, jediné pravidelné náklady ktoré musíte uhradiť sú hosting a doména (40 – 50€/ročne).
  2. Merateľnosť výsledkov – zatiaľ čo pri billboarde je meranie reálneho efektu a prínosu takmer nemožné, pri web stránke viete jednoducho zrátať koľko dáte a koľko sa vráti späť.

Výber domény

Ak ste si už zvolili spôsob, akým sa tvorba vašej web stránky zrealizuje, nastal čas si vybrať doménu. Inak povedané – ako sa bude váš web “volať”. Príkladom domény je gmail.com alebo btxstudio.sk.

Doména sa skladá z dvoch častí:

  • doména prvej úrovne – koncovka za menom adresy, tie sa ďalej delia na všeobecné (.org, .net …) a národné (.sk, .cz, .at ...)

Pre web stránku zameranú na slovenské publikum odporúčame koncovku .sk, ktorá u nás predstavuje tradičnú koncovku web stránok a ľudia sú na ňu zvyknutí.

V prípade, že vaše plány a ambície siahajú za hranice nášho štátu, odporúčame zvoliť doménu .com. Z medzinárodného hľadiska ide o najpoužívanejšiu koncovku – používa ju viac ako 50% všetkých web stránok.

  • doména druhej úrovne – registrujeme ako meno web stránky (facebook, azet, btxstudio…)

Pomenovanie web stránky by malo súvisieť s jej obsahom. Logicky, ak ide o web prezentujúci vaše podnikateľské aktivity, chcete použiť názov vašej firmy, prípadne značky.

Mnoho ľudí si čoraz častejšie zakladá brand na vlastnom mene a to platí aj o web stránkach. Nebráňte sa tejto možnosti. Má jednu veľkú výhodu. Ak sa v budúcnosti rozhodnete pre zmenu vášho zamerania alebo činnosti, doména bude stále aktuálna. Postačí prispôsobiť obsah a bez väčších investícií či nákladov môžete zotrvať na už zabehnutom webe.

Pokiaľ sa chystáte vytvoriť novú značku alebo si chcete založiť blog, potom je tu priestor pre vašu kreativitu! V tomto prípade platí – dva krát meraj, raz strihaj. Pri novej značke si treba názov domény poriadne premyslieť. Zmeniť doménu v budúcnosti síce nie je z praktického hľadiska žiaden problém, ale spája sa s množstvom komplikácií. Zjednodušene, ak si vás ľudia a Google zapamätajú pod určitým názvom, najlepšie je ostať mu verný.

Pre úplnosť informácií je potrebné dodať, že existuje aj doména tretej úrovne (www). Vzhľadom na to, že je predvolená a pri tvorbe webu ju neovplyvňujeme, nie je potrebné sa jej v tomto článku obšírnejšie venovať.

Zvoľte si Hosting

Samotná doména ešte nepredstavuje web stránku, len jej názov. Pod web stránkou sa skrýva hromada znakov poskladaných do kódu. Tento kód predstavujúci obsah webu musí byť uložený na spoľahlivom serveri. Poskytovatelia hostingu zabezpečujú práve túto službu.

Spojením hostingu a domény vznikne priestor na tvorbu web stránky. Vybrať si z ponuky ten správny hosting pre váš web však nemusí byť stále jednoduché.

Jedným z poskytovateľov, ktorý svojim klientom tento výber uľahčil priehľadným popisom jednotlivých balíkov je napríklad WebSupport.

hosting

Jednotlivé balíky sa odlišujú najmä objemom poskytnutého priestoru, ktorý bude po zakúpení vyhradený pre váš web. Čím viac priestoru máte k dispozícii, tým viac obsahu môžete na svoj web pridať.

Pokiaľ sa chystáte založiť blog, kam budete pridávať články napríklad z cestovateľských výletov, postačí vám základný balík. V prípade že vám zakúpený priestor už nebude postačovať, môžte si dodatočne dokúpiť priestor naviac. Ak sa však chystáte vytvoriť eshop alebo magazín s desiatkami článkov, najlepšie je si zakúpiť väčší balík hneď na začiatku. V ponuke sú tiež výhodné balíky pre väčší počet domén.

Tvorba web stránky – aké riešenie zvoliť?

Tak sme sa teda dostali do bodu, keď už máme vybratý hosting aj doménu. Teraz je rad na voľbu správneho riešenia. Čo máme na mysli?

Ponúkajú sa dve riešenia:

Tvorba web stránky na mieru

Toto riešenie už v súčasnosti nie je až tak obľúbené a rozšírené, najmä kvôli vysokej náročnosti – je potrebné ovládať programovacie jazyky (HTML, CSS…). Náročnosť sa odráža aj na výslednej cene. Existujú však typy projektov, pre ktoré je toto riešenie jedinou možnosťou. Ide najmä o veľké a špecifické projekty.

Výhody:

  • na mieru – kompletné prispôsobenie aj špecifickým požiadavkám klienta
  • priemerne vyššia rýchlosť web stránky
  • lepšie zabezpečenie

Nevýhody:

  • nutnosť znalosti programovacích jazykov – sami si pravdepodobne neporadíte
  • vysoká cena
  • náročná aktualizácia

 

Tvorba web stránky s použitím CMS (redakčného systému)

CMS je označenie pre systémy umožňujúce správu obsahu web stránok. Ich hlavný význam je možnosť tvorby a úpravy webov bez znalosti programovacieho jazyka. Ide napríklad o WordPress, Jomlu, Drupal…

Výhody:

  • podstatne nižšia cena
  • porovnateľný výkon s riešením na mieru (správne nakonfigurované CMS môže byť rovnocenné)
  • jednoduchosť – nenáročný web si dokážete vytvoriť aj sami, bez znalostí programovacích jazykov
  • štýlový dizajn – mnohé CMS ponúkajú preddefinované šablóny

Nevýhody:

  • obmedzená možnosť úprav – zložitejšia úprava šablóny vyžaduje určitú znalosť programovacích jazykov
  • bezpečnostné nedostatky

Použitie CMS nevylučuje, že stránka bude vyhovovať aj špecifickým požiadavkám klienta. Nutná je však úprava kódu a teda aj znalosť programovacích jazykov. Najväčšou výhodou však ostáva až niekoľkonásobne nižšia cena v porovnaní s riešeniami na mieru pri uchovaní porovnateľného až rovnocenného výkonu. Cena sa odvíja od náročnosti a špecifickosti požiadavok klienta.

Existujú CMS ktoré sú zdarma. S ich pomocou si viete vytvoriť nenáročný web doslova len za cenu domény a hostingu. Medzi takéto redakčné systémy patrí aj najpoužívanejšie CMS – WordPress.

Tvorba web stránky s použitím WordPressu

Povedzme teda že už máte doménu aj s hostingom a rozhodli ste sa pokračovať v tvorbe vašej web stránky sami s použitím WordPressu. Ako teda postupovať?

Najprv potrebujete WordPress nainštalovať na hosting, prípadne si kúpiť hosting ktorý ma WordPress už nainštalovaný. Takýto hosting nájdete napríklad v ponuke Websupportu.

Pri štandardnom hostingu si musíte WordPress nainštalovať sami, no nezúfajte. Nie je to nič náročné. Pre uľahčenie si pozrite tento video návod:

Po úspešnej inštalácii je čas dať vašej web stránke nejakú podobu. Na internete si môžete vybrať z množstva WordPressových tém, ktoré sú prispôsobené rôznym druhom obsahu. Nájdete témy vhodné pre cestovateľské blogy, reštaurácie, osobné prezentačné blogy a rôzne iné.

Na výber sú tak témy zdarma ako aj platené. Vo všeobecnosti platí, že témy ktoré niečo stoja aj za niečo stoja, ale pre nenáročný web nájdete vhodné riešenie aj pri témach zdarma.

Pre inštaláciu témy do WordPressu je potrebné sa prihlásiť do administrácie vašej stránky. Do administrácie sa prihlásite tak, že do prehliadača napíšete vašu doménu a pridáte /wp-admin/, čiže napríklad v tvare : mojastranka.sk/wp-admin/.

tvorba web stránky Ako prihlasovacie údaje použijete tie, ktoré ste si zvolili pri inštalácii WordPressu na hosting. Zvolenú tému následne nainštalujete nahratím nainštalovaného súboru do WordPressu. Na ľavej lište nájdite možnosť Vzhľad > Témy > Pridať novú.

tvorba web stránky

Neexistuje univerzálny návod na inštaláciu všetkých WordPressových tém, väčšinou ho (okrem iného) nájdete pri dokumentácii konkrétnej témy, prípadne vo video návode. Tieto návody sú nápomocné aj pri ďalšej práci s témou, ako tvorba či úprava jednotlivých podstránok, blogu, konkrétne nastavenia témy a podobne.

Ak ste všetky doterajšie kroky úspešne zvládli, máte vlastnú stránku s nainštalovanou témou! Je to síce len začiatok, ale dobrý začiatok. Ďalej je to už na vás. Pre viac článkov nie len o tvorbe webov a WordPresse sledujte náš blog.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *