Na čo myslieť pri tvorbe eshopu

Patríte medzí rastúcu skupinu ľudí, ktorých láka možnosť podnikania na internete? Plánujete založenie eshopu, no neviete na čo presne sa zamerať aby mal váš projekt medzi konkurenciou čo najvyššiu šancu na úspech?

Potom je tento blog určený práve vám. Spísali sme pre vás zopár užitočných tipov a rád.

Plánujte!

Poďme teda pekne od začiatku. Pravdepodobne už máte nejakú predstavu, ako by mal váš eshop vyzerať a čo budete predávať. Príprava a plánovanie je však pri zakladaní eshopu mimoriadne dôležité. Ešte pred tým, ako investujete, by ste mali mať čo najpresnejšiu predstavu o všetkých faktoroch, ktoré môžu ovplyvniť úspech či neúspech vášho nového eshopu.

Ktoré faktory treba zvážiť?

  • Portfólio produktov
  • Konkurencia
  • Rozpočet
  • Dodávatelia

Správna voľba portfólia produktov je prvým predpokladom úspešného eshopu. Na trhu sú segmenty, na ktorých má začínajúci eshop len minimálnu šancu preraziť a to tiež len s kvalitným biznis plánom, vytvorením silnej značky a zodpovedajúcim rozpočtom. Príkladom takýchto konkurenčných segmentov sú elektronika alebo móda.

tvorba eshopu
Ukážka z našej tvorby

Preraziť sa dá samozrejme aj v týchto segmentoch. Zamerania na konkrétnu kategóriu produktov v rámci daného segmentu je cestou aj pre menšie eshopy. Napríklad pri elektronike zameranie na domáce kiná v spojení s blogom a snahou ponúknuť zákazníkom pridanú hodnotu formou porovnávania jednotlivých produktov, nadštandardného servisu, poradne…

Vo všeobecnosti však platí, že jednoduchšie prerazíte v menej konkurenčnom segmente, ktorý sa zameriava na konkrétnu cieľovú skupinu. Napríklad príslušenstvo pre cukrárov, drevené člny, paletový nábytok…

Jednoducho, čím špecifickejšie, tým lepšie. Najmä pri obmedzenom rozpočte.

Analýza konkurencie je ďalšou nutnosťou. Jednoduchú analýzu spravíte tak, že zadáte kľúčové slovo, na ktoré sa chcete aj vy zobrazovať (napr. paletový nábytok) do vyhľadávača Google a prejdete si prvú stranu. Potrebujete mať prehľad o tom, kto je v danom segmente jednotkou, aký má obrat, poznať jeho produktové portfólio a prípadné rezervy v ňom. Čím viac informácii máte, tým viac príležitosti pre váš eshop môžte objaviť.

Mali by ste mať predstavu, v čom sa chcete od konkurencie odlíšiť a akú pridanú hodnotu u vás zákazníci môžu nájsť. Môže ísť o nižšiu cenu, kvalitnejšie produkty či nadštandardný servis.

Dostávame sa k rozpočtu. Ten musí byť reálne prispôsobený vaším očakávaniam a plánom. Je potrebné si uvedomiť, že rozpočet by mal zahŕňať viac položiek ako len samotnú tvorbu eshopu, prípadne nákup či výrobu produktov. Náklady na marketing sú pri internetovom obchode nevyhnutnosťou.

tvorba eshopu
Ukážka z našej tvorby

Bez realizácie kvalitnej marketingovej stratégie, ktorá aj niečo stojí, sa len veľmi ťažko dostanete pred konkurenciu. Počítať treba aj s tým, že tieto náklady sa nevrátia okamžite. Ide o dlhodobý proces, ktorý po kvalitnej realizácii prinesie svoje ovocie. No očakávať, že dnes dám a o týždeň sa mi vráti, nie je správna cesta a môže viesť k sklamaniu a frustrácii.

Taktiež netreba zabudnúť na dodávateľov. Pred rozbehnutím projektu potrebujete zabezpečiť spoľahlivého dodávateľa, dohodnúť obchodné podmienky a dlhodobú spoluprácu. Pri výbere dodávateľa by okrem ceny mali byť prioritou aj rýchlosť dodania a kvalita produktov. Zahraniční dodávatelia zvyčajne ponúkajú nižšie ceny, no výhodou domácich je zas rýchlosť dodania a dostupnosť tovaru. Taktiež čas vybavenia reklamácie je zvyčajne u domácich dodávateľov nižší.

Eshopové riešenie – ktoré si vybrať?

Ak už máte skompletizovaný plán vášho eshopu, prichádza čas na voľbu vhodného riešenia. Tak ako pri tvorbe bežnej web stránky, aj pri tvorbe eshopu je riešení viacero:

  • Prenájom eshopu
  • Open source riešenie
  • Eshop na mieru

Každá z týchto možností má určité nevýhody a výhody. Nejde jednoznačne určiť, ktoré z riešení je najlepšie. Všetko záleží na veľkosti vášho projektu, rozpočtu ktorý máte k dispozícii, cieleného trhu a podobne.

Prvou možnosťou je prenájom eshopu. Ide o jednoduché a rýchle riešenie. Tieto eshopy ponúkajú aj relatívne príjemný dizajn, no zaskočiť vás môže rada obmedzení. Vy sa budete musieť prispôsobiť hotovému riešeniu, nie ono vám a vašim požiadavkám. Eshop na prenájom môže byť vhodná voľba pre projekty s malým rozpočtom a nesmelými očakávaniami. Pre ambicióznejšie projekty toto riešenie neodporúčame.

Open source riešenie predstavuje využitie Woocommerce alebo Prestashop, pričom tieto riešenia dokážu ponúknuť naozaj výhodný pomer cena/výkon. Čo sa týka ceny eshopu pri tomto riešení, tá sa môže pohybovať v širšom rozmedzí. S určitými znalosťami, trpezlivosťou a dostatkom času si môžete jednoduchý eshop vytvoriť aj sami za minimálne náklady. No ani zložitejšie riešenie v open source od profesionálov vás nemusí stáť veľa. Narozdiel od prenájmu eshopu je táto možnosť flexibilnejšia, eshop je možné prispôsobiť špecifickým požiadavkám a s dostatočnými vedomosťami problémom nie je ani realizácia väčších projektov.

tvorba eshopu
Ukážka z našej tvorby

Posledným a zároveň najzložitejším riešením z pohľadu technického prevedenia je eshop na mieru. Výhodou je vyššia miera bezpečnosti a možnosť vytvoriť eshop do bodky podľa vašich predstáv. Ak patríte medzi náročných klientov so špecifickými požiadavkami a priečia sa vám aj malé kompromisy, toto riešenie je vhodné práve pre vás. Budete si ho však musieť zaplatiť. Cena eshopu na mieru je často niekoľkonásobne vyššia ako cena open source riešenia.

Dizajn eshopu

Dizajn by mal byť prispôsobený cieľovej skupine, na ktorú eshop cieli, vašim požiadavkám a celkovému imidžu značky. Teda treba rozlišovať, či eshop staviate pre mamičky, teenagerov alebo sú vašou cieľovkou muži po 50ke. Pod celkovým imidžom značky máme na mysli súzvuk jednotlivých elementov ako názov eshopu, logo, téma a dizajn. Toto všetko by malo vo výsledku dávať zmysel a pôsobiť na zákazníka jednotným dojmom.

tvorba eshopu
Ukážka z našej tvorby

Z hľadiska dizajnu je veľmi dôležitý ešte jeden faktor – priehľadnosť. Zákazník sa musí vedieť v eshope jednoducho zorientovať, rýchlo nájsť a objednať čo potrebuje, mať prehľad vo svojich objednávkach. Nedotiahnutie tohto faktora môže mať za následok nízky konverzný pomer a môže brániť eshopu dosiahnuť svoj plný potenciál. Pred spustením ukážte eshop známym a nechajte ich vytvoriť fiktívnu objednávku, spýtajte sa ich na názor a prípadne nedostatky vylaďte do detailov.

Lacný vs drahý eshop

Cena eshopu teda záleží od výberu riešenia, jeho náročnosti, špecifickosti vašich požiadaviek a veľkosti projektu. Dizajn zaváži tiež. Agentúry si často cenu práce na dizajne určujú od počtu odpracovaných hodín. Preto je výhodnejšie na začiatku špecifikovať svoju predstavu a požiadavky čo najpresnejšie a vyhnúť sa tak niekoľkonásobnému prerábaniu návrhu.

Nie je pravidlom, že drahší eshop je automaticky lepší ako ten lacnejší. Cena často krát odráža technickú náročnosť prevedenia, ktorá vášmu eshopu sama o sebe neprinesie návštevnosť ani predaje. Úspech projektu je kombináciou mnohých faktorov, počínajúc od prvotnej myšlienky, cez technické prevedenie, tvorbu značky až po kvalitný marketingový plán. Veľmi dôležitým faktorom je SEO optimalizácia webu.

SEO optimalizácia už pri tvorbe eshopu

Jeden z hlavných dôvodov, prečo je lepšie vložiť tvorbu eshopu a všeobecne web stránky do rúk profesionálom, je SEO optimalizácia. Tá predstavuje optimalizáciu pre internetové vyhľadávače – u nás predovšetkým Google Search. Jednoducho povedané, kto má lepšie optimalizovaný web, je na vyššej priečke v Googli. Bez kvalitného SEO nemáte medzi konkurenciou šancu.

tvorba eshopu
Ukážka z našej tvorby

Najrozumnejšie je venovať sa SEO už pri tvorbe webu, následná úprava a optimalizácia je síce možná, ale strácate ňou čas aj peniaze. Ide však o dlhodobý proces, pri ktorom je potrebné zohľadňovať množstvo faktorov. Na SEO optimalizáciu treba myslieť aj pri zhotovovaní rozpočtu a vyčleniť na ňu určitú čiastku. Vhodné je SEO eshopu vopred konzultovať s agentúrou, ktorá bude realizovať jeho tvorbu.

Content marketing

Súčasťou SEO optimalizácie je content marketing – v preklade obsahový marketing. Úlohou obsahového marketingu je tvorba kvalitného, relevantného a pravidelného obsahu. Tento obsah môže mať viacero foriem, napríklad blog, návody, rôzne porovnávania alebo aj video obsah.

tvorba eshopu
Ukážka z našej tvorby

Významom content marketingu je poskytnúť vaším zákazníkom obsah, ktorý im pomôže zorientovať sa v ponúkaných produktoch, prípadne im len ponúkne doplnkové informácie k téme, na ktorú sa váš eshop zameriava. Získa tak pozornosť cieľového publika. Kvalitným content marketingom zviditeľníte svoju značku a vytvoríte okolo nej komunitu vašich klientov.

Za túto aktivitu vás odmení aj Google v podobe vyššieho umiestnenia vo vyhľadávaní. Content marketing by si teda určite mal nájsť miesto vo vašom marketingovom pláne. Skôr či neskôr určite prinesie požadované výsledky.

Zhrnutie

Ako možno už tušíte, tvorba eshopu nie je úplne jednoduchá záležitosť. Úspech závisí na množstve faktorov a skôr ako o šprint sa v tomto prípade jedná o prinajmenšom pol maratón. To by vás však nemalo odradiť. Treba si však uvedomiť dôležitosť výberu sparring parnera – teda agentúry, ktorá vám eshop vytvorí. Pretože samotnou tvorbou sa proces nekončí. Pred tým než sa do toho pustíte, premyslite si všetky spomenuté faktory a zhromaždite čo najviac informácií. Nech to vo výsledku stojí za to.

Veľa šťastia!

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *