Content marketing – ako využiť obsah webu vo vlastný prospech

Content marketing alebo v preklade obsahový marketing sa pri kvalitnej stratégii môže stať vašou tajnou zbraňou a oddeliť vás od konkurencie. Pravidelným pridávaním nového obsahu v rôznych formách dosiahnete zisk nových návštevníkov, udržanie tých pôvodných a taktiež zlepšíte svoji pozíciu vo vyhľadávačoch. Týmto spôsobom teda svojich konkurentov predbehnete nie len pridanou hodnotou v očiach návštevníkov či zákazníkov, ale aj Google vás posunie na vyššie priečky.

V tomto článku si podrobnejšie vysvetlíme content marketing, jeho význam a rôzne podoby, ktoré môžete použiť pre stratégiu vašej web stránky.

Čo je to content marketing?

Obsahový marketing predstavuje typ marketingu, ktorý využíva za účelom propagácie značky rôzne druhy obsahu, ako napríklad príspevky do blogu, podcasty, video content čí príspevky na sociálnych sietiach. Tento článok, ktorý práve čítate, je takisto formou content marketingu.

Odborná definícia podľa Content Marketing Institute v preklade znie: Obsahový marketing je strategický marketingový prístup, zameraný na vytváranie a distribúciu hodnotného, relevantného a pravidelného obsahu, s cieľom prilákať a udržať jasne definované publikum. V konečnom dôsledku by táto aktivita mala priniesť zisk.

Stratégia obsahového marketingu

Táto stratégia zahŕňa tvorbu relevantného a prínosného obsahu, ktorý dokáže čitateľov prilákať a uľahčuje im orientáciu v produktoch a službách, ktorý daný web či eshop poskytuje.

Relevantný obsah je taký, ktorý súvisí s témou vašej stránky a zameriava sa na vaše publikum. Napríklad, ak máte eshop s elektronikou, váš obsah by mal pozostávať z porovnaní rôznych typov spotrebičov, video návodov, prezentáciu noviniek z danej oblasti a podobne.

Obsah musí byť hodnotný no tiež lákavý pre čitateľa. Napríklad článok “8 vecí, ktoré by ste mali vedieť pred kúpou kávovaru“. Tento typ článku je náučný, poskytuje hodnotné informácie a je priehľadný. Návštevníka vášho webu (stále sa držíme uvedeného príkladu eshopu s elektronikou) tento článok zaujme, pretože mu poskytne praktické info a pomôže pri výbere.

Pravidelným pridávaním nového a cieleného obsahu v spojení s ostatnými prvkami SEO optimalizácie vo výsledku dosiahnete to, že sa váš obsah bude zobrazovať na dané kľúčové slovo vo vyhľadávaní Google. Touto cestou získate na web organickú (bezplatnú) návštevnosť.

Organická návštevnosť predstavuje návštevníkov, ktorí vyhľadávali dané kľúčové slovo, na ktorý je váš obsah zameraný. Môžeme skonštatovať, že ide presne o vašu cieľovku. Vďaka kvalitnému, pravidelnému, relevantnému a cielenému obsahu teda môžete na svoj web prilákať veľké množstvo potencionálnych klientov.

Ak títo návštevníci – potencionálny klienti, u vás nájdu obsah, ktorý im poskytne potrebné informácie, je dosť možné, že “za odmenu” u vás daný produkt nakúpia alebo využijú vaše služby.

Konverzný pomer závisí od množstva faktorov, ako je “presnosť” zacielenia vášho obsahu, špecifiká konkrétnej niky, konkurencia či cena.

Výhody content marketingu

Spravme si teda zhrnutie všetkých výhod, ktoré môže content marketing poskytnúť vám a vašej web stránke (podnikaniu):

  • zvýšenie návštevnosti
  • zvýšenie predaja
  • propagácia značky
  • budovanie vzťahov so zákazníkmi

Zvýšenie návštevnosti – čím viac obsahu vytvoríte a pridáte na svoju webovú stránku, tým viac pozornosti sa jej dostane. Obsah je kľúčom k zviditeľneniu vášho webu. Nevyhnutná je však potrebná kvalita obsahu. Tú ocenia nie len návštevníci a čitatelia, ktorí kvalitný a pútavý obsah radi zazdieľajú, no takisto aj vyhľadávače ako Google. Aj keď obsah tvoríte prioritne pre čitateľa, je potrebné nezabudnúť na vyhľadávač. Ten má tiež určité preferencie, ako napríklad výskyt kľúčového slova v článku, H1 tagy a podobne. Ak budete pri tvorbe obsahu myslieť na tieto preferencie, dostane sa vám odmeny v podobne organickej návštevnosti.

Obsah môže zvýšiť predaj – rast predaja je spojený s rastom návštevnosti. Ako už bolo spomenuté, konverzný pomer záleží od množstva faktorov. Za určitých okolností môžeme tvorbu cieleného obsahu považovať za istý typ nepriamej reklamy. V porovnaní so štandardnými typmi reklám je kvalitný content marketing pomerne lacnou záležitosťou.

Propagácia značky – odhliadnuc od rastu predaja a zisku, tvorba obsahu napomáha budovaniu komunity okolo vašej značky. Znova môžeme vyzdvihnúť nízke náklady tejto marketingovej stratégie v porovnaní so štandardnou reklamou. Upevnenie a propagácia značky vám pomôže v konkurenčnom boji.

Budovanie vzťahov so zákazníkmi – content marketing predstavuje jedinečnú príležitosť, ako sa v očiach svojich zákazníkov stať výnimočný. Prostredníctvom obsahu im môžte prinášať kvalitné info o produktoch či novinkách, no tiež ich zabávať a naučiť nové triky. Kreativite sa medze nekladú.

Formy online contentu

Obsah, ktorý svojím návštevníkom poskytnete môže mať viacero foriem. Najčastejšie sa pritom využívajú tieto:

1. Blog / články

2. Emailový newsletter

3. Audio a video content

4. E-knihy

5. Biele knihy

6. Aktivita na sociálnych sietiach

Existuje množstvo iných foriem obsahu, ktorý sa vo svete online marketingu využíva. My sme sa však pre tento článok rozhodli vybrať týchto 6, s ktorými sa stretávame najčastejšie. Tieto formy si podrobnejšie rozoberieme.

Blog / články – aj napriek tomu, že podľa zaužívaných definícií medzi blogom a článkom existujú rozdiely, rozhodli sme sa ich spojiť do jedného bodu. Pri ich tvorbe platia takmer rovnaké zásady – ide o písaný text, ktorý čitateľovi poskytuje informácie o danej problematike, trendoch, novinkách či problémoch, ku ktorým vzápätí ponúka určité riešenia. Nemala by chýbať možnosť daný príspevok komentovať a získať tak od čitateľa spätnú väzbu.

Za hlavný rozdiel je považovaný význam osobnosti autora. Článok by mal byť písaný objektívne a obsahovať by mal fakty a overené informácie. V blogu sa autorovi ponúka väčší priestor na jeho vlastný názor a pohľad na vec, pričom by však tiež nemal zabúdať na fakty a informatívny charakter príspevku. Príkladom tohto rozdielu je spojenie blogu a článku do jedného bodu. Keďže práve čítate blog, mohli sme si to dovoliť. Pri článku by sa táto úprava mohla považovať za chybu.

Ďalším rozdielom je, že zatiaľ čo blog autor píše spravidla na svojej web stránke (prípadne firemnej), články sú často publikované na rôznych portáloch alebo v online médiách, najmä za účelom zviditeľnenia alebo reklamy.

Či už blog alebo článok, dôležité je dbať na to aby bol jeho obsah kvalitný, relevantný a samozrejme gramaticky správny. Výhodou je aj ovládať “umenie písaného slova” a dodať obsahu šťavu, ktorá udrží jeho pozornosť čo najdlhšie.

Email newsletter – táto forma patrí k tým tradičným. V internetovom marketingu je veľmi rozšírená a zaužívaná, kedže aj samotné emaily sú s nami už viac ako 40 rokov. Využívajú sa na zasielanie pravidelného obsahu, väčšinou prezentujúceho zľavy alebo nové produkty, ktorý spoločnosti rozposielajú už existujúcim ale aj potencionálnym klientom.

Kedže ide o nástroj používaný dlhšiu dobu, nie je ľahké ním v súčasnosti zaujať a dosiahnuť, aby newsletter neskončil hneď v koši alebo v spame. Ako vytvoriť pútavý a efektívny newsletter je rozsiahla téma, ktorá by si zaslúžila samostatný článok. V skratke však uvádzame zopár zásad a tipov, ktorých by ste sa pri tvorbe newslettera mali držať:

  • Mierte presne – dôležitým krokom je tvorba databázy, tá musí obsahovať maily klientov, ktorí už prejavili záujem o vaše služby, prípadne potencionálnych klientov vybraných na základe relevantných kritérií. Ak sa snažíte odoslať čo najviac newsletterov bez ohľadu na cielené publikum, nečudujte sa neúspechu.
  • Predmet – kľúčovú rolu zohráva práve predmet emailu, ten musí byť krátky, výstižný a pútavý. Potrebné je vyvarovať sa veľkým písmenám a výkričníkom, ktoré pôsobia zbytočne agresívne a u čitateľa vyvolávajú negatívnu reakciu.
  • Dizajn – po otvorení by mal newsletter pôsobiť príjemným dojmom, vhodné je umiestnenie loga firmy, obrázok produktu a podobne. S farebnosťou to netreba preháňať, vyniknúť by mal text.
  • Priehľadnosť – celý newsletter musí byť na prvý pohľad priehľadný, čitateľ by mal rýchlo identifikovať jeho hlavný cieľ (ponúkaný produkt, zľavy a podobne).
  • Pravidelnosť – poslať jeden newsletter len tak, keď vám to zíde na um, nie je práve efektívna cesta. Dôležité je posielať ich v pravidelných intervaloch, čitatelia si na nich zvyknú a možno sa budú dokonca tešiť, čo za skvelú ponuku ste pre nich tentoraz prichystali.

Dodržanie týchto bodov by malo vo výsledku z vašich newsletterov spraviť content, ktorí osloví zákazníka a prinesie predaje.

Audio a video content – veľká časť publika uprednostňuje práve tento druh obsahu. Spojením audio-vizuálnej stránky a užitočných informácií  vzniká pútavý a kvalitný obsah. Náklady, ktoré súvisia s jeho tvorbou sú síce vyššie ako napríklad pri blogu či newslettery, no jeho popularita nasvedčuje tomu, že to stojí minimálne za vyskúšanie.

Ide najmä o videá, ktoré potencionálnemu zákazníkovi predstavia produkt alebo službu, vysvetlia mu výhody jednotlivých typov, porovnania a podobne. Čo sa týka audio obsahu, tam dominujú podcasty, ktoré však v našich končinách nie sú až tak rozšírené, no aj tie si nájdu svoju cieľovku a publikum.

E-knihy predstavujú typ obsahu, ktorý pre vašich zákazníkov či cieľové publikum môže pri kvalitnom spracovaní predstavovať naozaj veľkú pridanú hodnotu. Autor sa v nich zameriava predovšetkým na určitý problém, s ktorým sa vaše publikum stretáva, a následne ponúka riešenia. Jednotlivé riešenia je vhodné podrobnejšie opísať, zhrnúť ich výsledky či skúsenosti s nimi.

Dôležitá je vizuálna stránka e-knihy, text by mal byť vhodne doplnený o ilustrácie a obrázky. E-kniha by mala mať svoju “tvár”. Rozsah by sa mal pohybovať v rozmedzí 15-40 strán.

Biele knihy, tiež známe ako white papers, sa podobne ako e-knihy zaoberajú určitým problémom. Ide prevažne o komplikovanejšie problémy spojené s technológiami. Narozdiel od e-kníh sú však kratšie (cca 10 – 15 strán), sú písané odbornejším štýlom a na vizuálnu stránku sa kladie podstatne menší dôraz. Na prvom mieste sú tu informácie a riešenia, ktoré biela kniha čitateľovi ponúka.

Tento typ obsahu využívajú najmä vývojári či predajcovia technológií. Dostupnosť je väčšinou zdarma alebo výmenou za registráciu, teda získanie údajov publika.

Aktivita na sociálnych sietiach nie je sama o sebe druhom obsahu, ale je to obľúbený a efektívny spôsob ako obsah zdieľať a šíriť do sveta. Či už ide o fotky, videá alebo články, sociálne siete vám pomôžu dostať obsah medzi ľudí. Výhodou je, že kvalitný obsah sledovatelia rozšíria za hranice vášho publika, z čoho v konečnom dôsledku môžete profitovať.

Sociálne siete nám uzatvárajú tento blog, v ktorom sme sa vám pokúsili priblížiť content marketing v jeho rôznych podobách a vysvetliť, na čo vlastne slúži a čo vám môže priniesť. Budeme radi, ak sa s nami v komentároch podelíte o to, ktoré formy content marketingu fungujú vám a aký máte na nich názor.

 

 

 

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *